Overgeven tijden de Zwangerschap

16 juli 2014

De vaste lezers hebben Morningsicknesswel meegekregen dat ik erg ziek ben geweest tijdens de eerste 18 weken van mijn zwangerschap. Het was niet enkel misselijk zijn, maar ook veel overgeven.

Op internet is veel te vinden over wat zou kunnen werken, dus ik heb veel geprobeerd. Ik wil toch, voor de vrouwen die hetzelfde doorgaan, opsommen wat voor mij wel werkte. Soms ging het een week goed met één methode terwijl het een week later helemaal mis ging met dezelfde methode. Voor mijn gevoel ‘werkte’ iets al wanneer ik of wel misselijk was en niet hoefde over te geven of wanneer ik moest overgeven wat snel gebeurde en opluchtte. Ik denk niet dat er iets is wat er voor zorgt dat je helemaal niet meer ziek bent, maar het kan het wel wat verzachten.

Wat werkte wel:

  • Voor het opstaan eten. Ontbijtje op bed bestaande uit een volkorenbeschuit met boter en suiker of een pakje droge melbatoast. Meestal met een glas water. Als het niet werkte was het in ieder geval fijn dat er iets in mijn maag zat om er uit te gooien ipv alleen gal. (Ontbijtkoek is GEEN aanrader. Verschrikkelijk als dat er weer uit moet komen)
  • Neem de tijd met uit bed komen. Het is moeilijk in de eerste wekend dat vaak niemand weet dat je zwanger bent en je wel je gewone verplichtingen hebt zoals werk. Probeer zo rustig mogelijk op te staan en neem de tijd. Geen snelle bewegingen en geen haasten. Ook wanneer je moet overgeven is het fijn dat je nog tijd hebt om daarna wat te eten, anders kun je helemaal niet functioneren.
  • Cola drinken. Het is dan wel niet goed, het is frisdrank en er zit cafeïne in. Maar het hielp bij mij erg goed tegen de misselijkheid.
  • Keelsnoepjes. De anta-flu variant. Doordat ze verzachtend werken voor de keel onderdrukken ze de overgeef-prikkel. Ik denk dat dit mede de redders zijn geweest van mijn dagen.
  • Waterijsjes. Als je veel moet overgeven dan verlies je ook veel vocht maar water drinken kan juist te lang in je maag hangen en tot overgeven leiden. Dus als je echt weinig binnen kunt houden neem dan waterijsjes. Verkoelend voor je keel en je krijgt wat vocht en suiker binnen.
  • Lichte maaltijden. Kleine en lichte maaltijden. Ik nam overal pakjes crackers mee naar toe en ontbijtkoek zodat ik overal wat kon eten. Een stuk komkommer tussendoor werkte ook goed. Een lege maag werkt absoluut niet tegen het overgeven.
  • Salades. Koken is vaak al een hele opgave. Ik heb veel salades gegeten, soms met gebakken aardappels er naast.

Vermijden:

  • Vet eten. (Behalve droge frietjes)
  • Citrusfruit. Fruit in het algemeen is tricky. Bananen gingen goed bij mij maar een hele appel niet. Pas dus op met wanneer en welk fruit je eet.
  • Drop. Drop is zwaar, op de maag en in het toilet. Niet weg te spoelen.
  • Ontbijtkoek als ontbijt. Als tussendoortje heel goed maar als ontbijt moeilijk. Zeker als je ontbijtkoek moet overgeven is het heel stug en vervelend.
  • Haast. Snel eten, veel eten, haast om ergens te komen. Je bent ziek en zwanger, dus doe het rustig aan ook al heb je veel verplichtingen.

Als je dit leest nadat je gezocht hebt op zwangerschapsmisselijkheid of overgeven tijdens de zwangerschap dan wil ik je vooral veel sterkte wensen. Het is geen genieten van je zwangerschap als je je zo moet voelen. Ik wil je ook zeggen dat je niet moet schromen om je verloskundige of huisarts in te schakelen wanneer je blijft overgeven. Het kan gevaarlijk zijn, voor jou en je kleine.

Meer tips: Mens en Gezondheid

Wat werkte voor jou tegen zwangerschapsmisselijkheid?

Bron plaatje: MrsKayMarie (DeviantArt)

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Tamara van t Zand 31 mei 2015 at 13:22

    Hoi, zo herkenbaar, ik schrijf een blog over extreme misselijkheid dit het hyperemesis gravidarum. Ik heb 3 kinderen waarbij ik 40 weken lang misselijk was en ben nu zwanger van nummer 4, zit in week 4 en wordt opnieuw ziek….

    • Reply iooon 31 mei 2015 at 13:54

      Oef sterkte dan voor de komende tijd. Lijkt me extra moeilijk met nog drie andere kindjes waar voor gezorgd moet worden.

  • Reply Petra 21 juli 2014 at 08:53

    Zo herkenbaar. En na die 18 weken ging het hier ook beter. Ik startte de dag altijd met een cracker in bed. Een half uur later stond ik op. Ik had standaard een pakje creamcrackertjes in mijn tas zitten om de kleine vlagen van misselijkheid weg te eten. Het hielp redelijk.om.gedurende de dag meerdere kleine beetjes te eten.

  • Reply Kiss & Make-up 17 juli 2014 at 16:41

    Ben nog nooit zwanger geweest en ik weet dus ook niet hoe zwangerschapsmisselijkheid voelt, maar ik heb wel eens een week met een maagzweer gezeten waardoor alles wat ik at er weer uitkwam. En mens, dat was ellendig! Kan me dus wel een beetje inbeelden hoe vervelend zwangerschapsmisselijkheid is.

  • Reply sjoerd 16 juli 2014 at 12:52

    Als ik dit allemaal lees zou ik zeggen dat het enige wat helpt is niet zwanger worden… Alleen is dat ook geen optie.

    • Reply ioon 16 juli 2014 at 20:50

      Het kan wel, maar je weet niet vooraf dat je er zo op gaat reageren…

  • Reply ziensjen 16 juli 2014 at 12:30

    Oh lieve Ioni, ik had zoveel medelijden met je 🙁 ben blij dat het nu een stuk beter gaat. De vrouw van mijn neef heeft twee zwangerschappen lang letterlijk 40 weken overgegeven, wat een ellende was dat zeg. Voor haar zelfs de reden om niet voor een derde te gaan.

    • Reply ioon 16 juli 2014 at 20:47

      Oef ik kan het me voorstellen ja!

  • Reply Ester 16 juli 2014 at 10:44

    Ik word al misselijk als ik het lees.

  • Reply Suavemente 16 juli 2014 at 08:49

    Oh man dat lijkt me zo naar. Is er niks qua medicijnen voor eigenlijk?

    • Reply ioon 16 juli 2014 at 20:49

      Er zijn wel medicijnen maar die stap zet je niet snel als zwangere. De afweging of het wel goed is voor het kindje maar ook alle mensen die zeggen dat het een gezonde ziekte is, dat het wel overgaat en dat je er wat moois voor terug krijgt zorgen er voor dat je jezelf een aansteller gaat voelen. Ik had voor mezelf de grens op 20 weken gezet, als ik dan nog steeds zoveel moest overgeven dan ging ik medicijnen halen.

    Leave a Reply

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten